Krups Espresseria takuukokemuksia

Krups Espresseria Automatic Premium EA8250
Krups Espresseria Automatic Premium EA8250

[In Finnish, some experiences on product guarantee system here in Finland] Olemme saaneet joitakin mielenkiintoisia kokemuksia tuotetakuusta viime aikoina, mistä tässä pari sanaa. Ostimme Krups Espresseria -kahviautomaatin syyskuussa 2009 Kodin1 Turtola -tavaratalosta; alennusmyynnistä edulliseen hintaan ja kolmen vuoden takuulla, joten vaikutti hyvältä ostokselta. Laite oli pienellä käytöllä, teki harvakseltaan kohtuullista espressoa, ja olimme tyytyväisiä. Nyt toukokuussa 2011 keitin vikaantui, sen sisältä purkaantui höyryä ja LCD-näytön vikailmoitus kehotti ottamaan yhteyttä huoltoon. Kannoin laitteen takaisin Kodin Ykköseen, mistä sanottiin sen menevän huoltoon ja että tyypillinen huoltoaika olisi pari, kolme viikkoa. Ottaisivat kuulemma meihin yhteyttä. Aika kului, mitään ei kuulunut. Aloin ihmetellä ja kun kesälomien alettua oli lopultakin aikaa, kävin kyselemässä. Kodin1:n kodinkoneosaston myyjä yritti turhaan tavoittaa huoltoa, minne laite oli toimitettu, mutta lupasivat sitten olla myöhemmin meihin yhteydessä. Aikanaan tuli tekstiviesti, joka selvitti että kahviautomaatti oli niin pahasti rikki että sitä ei kannata korjata, ja että he hyvittävät meille laitteen hinnan.

Tässä vaiheessa takuujärjestely alkoi hieman mietityttää. Krups valmisti edelleen Espresseria-kahviautomaatteja ja sellainen löytyi netin mukaan jopa suoraan Turtolan Kodin1:n varastosta. Hinta vain oli nyt perusmallillakin yli tuplaten se, mitä olimme syksyllä 2009 laitteesta maksaneet. Ymmärryksemme mukaan kolmen vuoden takuu tarkoittaa kuitenkin sitä, että ostamamme laite tuona aikana sen vikaantuessa joko korjataan, tai mikäli tuo ei ole mahdollista, vaihdetaan uuteen vastaavaan. Takuun sijaan rahojen palautus yhtyneenä hintojen nousuun takaisi kuluttajan kannalta sen että kauppias voisi aina halutessaan “ostaa” itsensä vapaaksi kiusallisista takuuvelvoitteista, ja asiakas saisi puolestaan pulittaa kauppaan uuden, korkeamman hinnan saadakseen itselleen jo kertaalleen ostamansa/vastaavan tuotteen.

Muutama puhelu vahvisti vaikutelman: myyjäliike vetosi siihen että vastaavaa (=täsmälleen samaa) mallia ei enää ollut markkinoilla (mallinumero oli vaihtunut) ja että uusi Espresseria oli niin paljon kalliimpi kuin se hinta mitä olimme 2009 maksaneet. Molemmat osapuolet olivat yhteydessä omiin kuluttajasuojan asiantuntijoihinsa ja lopulta Turtolan tavaratalojohtaja kehotti meitä tekemään tapauksesta riita-asian kuluttajariitalautakuntaan. Tähän asti ei nyt kuitenkaan päästy, sillä Krupsin maahantuoja oli yllättäen postittanut meille uuden, Espresseria Automatic Premium -mallin. Olimme olleet siihenkin suuntaan aiemmin yhteydessä asiasta, mutta meille ei tullut koskaan tietoa, mikä maahantuojan kanta takuuasiaan tässä tapauksessa oli. Mutta hyvä näin. Pikaisten käyttökokemusten perusteella tämä “Premium” on toiminnaltaan ja ominaisuuksiltaan täysin vastaava aiempaan Espresseria-malliimme. Automatiikan valikoihin oli tullut pari optiota lisää, itse espresson laatu ja mekanismin äänet olivat kuitenkin täysin ennallaan. Tiedä sitten, mitä se lupaa tämän mallin kestävyydestä. Koputetaan puuta.

Yhteenvetona täytynee siis todeta että Kodin1 Turtolan menettely takuuasioiden suhteen ei tässä tapauksessa kuluttajan kannalta synnyttänyt luotettavaa kuvaa. Nykyään monien tuotteiden kohdalla mallinumerot muuttuvat vuosittain, joskus jopa muutaman kuukauden välein. Useamman vuoden takuu olisi käytännössä tällaisten tuotteiden kohdalla vain pidennetty palautusoikeus, jos sitäkään, mikäli Kodin Ykkösen politiikka alkaa yleistyä. (Turtolan tavaratalojohtaja katsoi että takuun purkamisen lisäksi heillä olisi ollut oikeus myös vähentää palautettavasta summasta käytön kuluttamaa osuutta vastaava summa – anteliaasti hän lupasi pidättäytyä moisesta tällä kertaa, jos hyväksyisimme palautuksen.) Krupsin maahantuojan vastaantulo oli puolestaan mallikelpoinen – tosin olisi ollut mukava saada jotain muutakin tietoa heidän kannastaan kuin lopulta saapunut yllättävä postipaketti.

Liitteeksi, Krupsin espressoautomaattien tietoja/myyntilauseita Krupsin ja Kodin Ykkösen nettisivuilta:

Krups Espresseria Automatic XP 7250 (alkuperäinen, 2009 ostamamme laite, ale-ostohinta 299€)

  • Erittäin pienikokoinen
  • Uusi Thermoblock-järjestelmä, jossa on suodatinosa ja 15 baarin pumppupaine
  • Suuri elektroninen näyttö, jossa on kuvia ja tekstiä
  • Kahvimylly (kolme säätöasetusta)
  • Aqua Filter System -järjestelmä vähentää veden kovuutta ja hiukkasia sekä parantaa veden makua ja hajua
  • Läpinäkyvän kahvipapusäiliön tilavuus on 275 g, tiiviisti sulkeutuva kansi pitää kahvin tuoreena
  • Mahdollisuus keittää yhden tai kaksi kuppia kerralla
  • Läpinäkyvän vesisäiliön tilavuus on 1,8 litraa, kädensija helpottaa vesisäiliön käsittelyä
  • Höyryputki tekee sekä kuumaa vettä että höyryä
  • Irrotettava säiliö kahvinporoille tai 12 kahvinapille
  • Irrotettava keräysastia kerää suodatinyksiköstä varisevat kahvinporot
  • Säädettävä höyryputki
  • Kahvin ulostuloaukon korkeutta voi säätää (57–94 mm)
  • Irrotettava roiskealusta, jossa on metalliristikko
  • Lisälaite: Auto Cappuccino / cafe latte – järjestelmä, harjattua ruostumatonta terästä

Krups Espresseria Automatic EA8025 (edullisin Kodin1:stä löytyvä nykymalli, myyntihinta siellä 659€, edullisin nettihinta 477,67€)

  • Erittäin pienikokoinen
  • Uusi Thermo Block -järjestelmä 15 barin paineella
  • On/off -katkaisin sinisellä merkkivalolla sisäänrakennettu, säädettävä kahvimylly, kolme eri jauhatusta
  • 275 g kahvipapusäiliö jossa tiivis aromikansi
  • Säädettävä kahvin ulostulokorkeus
  • Höyrysuutin maidonvaahdotukseen
  • Irrotettava, kahvallinen, 1,8 L vesisäiliö
  • Automaattinen puhdistus- ja kalkinpoistopyyntö
  • Erittäin suuri elektroninen näyttö kuvilla ja teksiteillä
  • Kahvin/espresson määrän säätö
  • 2 vuoden takuu

Krups Espresseria Premium Automatic EA8250 (maahantuojan lähettämä korvaava laite, myyntihinta ollut Verkkokauppa.comissa 618,90€)

  • Kompakti design
  • Uusi kaunis piano musta etupaneeli, jossa on elektroninen näyttö ja metalliset painikkeet
  • XS6000 Auto-Cappucino -järjestelmä
  • Vedensuodatin, joka vähentää vedessä olevia epäpuhtauksia ja parantaa veden makua
  • Kompakti thermoblock -tekniikka
  • Irrotettava kahviporosäiliö kerää kahvinmurut suodatuskammiosta ja suojaa suodatusyksikköä likaantumiselta
  • 15 baarin pumpun paine
  • Virtapainikkeessa merkkivalo
  • Iso elektroninen näyttö
  • CappucinoPlus maidonvaahdotin
  • Kuppien lämmitystaso
  • Säädettävä kahvimylly, 3 karkeusastetta
  • Läpinäkyvä, aromikannella varustettu 275 gr vetoinen kahvipapusäiliö
  • Läpinäkyvä, irrotettava 1,8 l vesisäiliö
  • Automaattinen puhdistus- ja kalkinpoisto-ohjelma
  • LED-näyttö kertoo: tyhjennä kahviporosäiliö / täytä vesisäiliö / suorita puhdistus / suorita kalkinpoisto
  • Kahvin määrä säädettävissä 20 – 220 ml valintapainikkeen avulla
  • Irrotettava tippa-alusta
  • Valittavissa mieto tai vahva espresso / kahvi
  • Irrotettava kahviporosäiliö (57-94 mm)
  • Laitteessa on paikka pikakäyttöohjeille

Author: frans

Professor of Information Studies and Interactive Media, esp. Digital Culture and Game Studies in the University of Tampere, Finland.

Leave a Reply

Please log in using one of these methods to post your comment:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s