CFP: Fanitutkimuksen konferenssi “Nörttikulttuurin nousu” (3.-4.3.2016)

Levittäkää sanaa: Esitelmäkutsu/CFP:

NÖRTTIKULTTUURIN NOUSU
Kuudes valtakunnallinen fandom-tutkimuksen konferenssi

Jyväskylän yliopiston Taiteiden ja kulttuurin tutkimuksen laitoksella
3.–4.3.2016

Ketä voi haukkua nörtiksi – ja kuka puolestaan on “todellinen nörtti”?
Haittaako, että yhä useampi vastaantulija tuntee nettislangia ja
kulttifiktion sankareita? Entä onko tytöillä mitään asiaa videopeli-
ja sarjakuvakulttuureiden maskuliinisina pidettyihin maailmoihin?

Nörttikulttuuri (engl. geek culture) on viime vuosina kaapattu
marginaalista valtamedian materiaaliksi: niin sarjakuvat, genrefiktio
kuin video- ja roolipelitkin ovat löytäneet uuden teknologian kautta
uusia yleisöjä ja saattaneet samalla yhteen vanhoja faneja. Tämä yhä
jatkuva kasvu ja monimuotoistuminen on herättänyt monet pohtimaan
“nörttimäisten” harrastustensa motiiveja ja muuttanut nörttiyden
merkitystä. Eri sukupuolet, sukupolvet ja kulttuurit tuntuvat
käsittävän nörttiyden hyvin eri tavoin, mutta tavallisin nörtin
tuntomerkki  on tiedollinen omistautuminen jollekin (arkielämän
kannalta hyödyttömälle) asialle. Juuri perehtyminen tuntuu yhä
erottavan “todelliset” nörtit ja fanit tavallisista kuluttajista ja
satunnaisista harrastajista, mutta eri perehtymisen kohteet ovat
edelleen eri tavoin arvokkaita ja sallittuja eri ryhmille. Tämä on
paljastanut uudella tavalla myös eskapistisina pidettyjen,
nörttimäisten kulttuurimuotojen poliittisuuden.

Vaikka nörttiys on muodostunut keskeiseksi, joko valituksi tai
annetuksi identiteettitekijäksi lukemattomille ihmisille ympäri
maailman, sen muuttuva merkitys on edelleen sumea. Jyväskylän
yliopiston Taiteiden ja kulttuurin tutkimuksen laitoksella
järjestettävässä kaksipäiväisessä kansallisessa konferenssissa
haluamme avata suomalaisen akateemisen keskustelun siitä, mitä
nörttikulttuuri oikeastaan on, miten se on muuttunut ja miten se
vuorovaikuttaa niin sanotun valtavirran kanssa.

Etsimme tapahtumaan esitelmiä tai paneeleja, jotka tarkastelevat
nörttikulttuuria, eli erilaisten (aiemmin) marginaalisena pidettyjen
mediailmiöiden aktiivista ja/tai sosiaalista kuluttamista, minkä
tahansa tieteenalan näkökulmasta. Aiheet voivat liittyä esimerkiksi:

-nörttiyden ja nörttikulttuurin historiaan, määritelmiin ja
murroksiin; eroaako nörttiys tavallisesta faniudesta?
-sarjakuvakulttuuriin ja -markkinoihin, sarjakuvien keräilyyn tai
sarjakuvan transmedialisoitumiseen
– lauta- ja roolipelikulttuurien näkymiseen populaarikulttuurissa
– videopelien harrastajayhteisöihin ja videopelikulttuurin valtavirtaistumiseen
– hakkereihin, verkkoaktivismiin ja internet- ja hakkerikulttuurin
näkymiseen valtavirta- tai populaarikulttuurissa
– japanilaisen otaku-kulttuurin kansainvälisiin ja suomalaisiin
ilmenemismuotoihin
– kirjallisen, audiovisuaalisen ja muunlaisen genrefiktion ympärille
kehittyviin (verkko)keskusteluihin ja fanitoiminnan muotoihin, myös
antifaniuteen
– fanitapahtumiin eli coneihin, fanituotantoon, cosplayihin tai muihin
nörttikulttuurille leimallisiin harraste- ja fanitoimintoihi
– populaarikulttuurin sukupuolittumiseen ja poliittisuuteen.

Lähetä 200–300 sanan abstrakti n. 20 minuutin esitelmästä pdf-muodossa
10.1.2016 mennessä Jonne Arjorannalle (jonne.arjoranta[ät]jyu.fi).
Otamme vastaan ehdotuksia myös paneeleista ja muista laajemmista
esitelmäkokonaisuuksista. Laitathan liitetiedostoon näkyviin nimesi,
sähköpostiosoitteesi ja koti-instituutiosi.

Lisätietoja antaa Katja Kontturi (katja.j.kontturi[ät]jyu.fi).
Esitelmäkutsua saa levittää vapaasti.

Fanitutkijoiden tapaamisia on aiemmin järjestetty Tampereen ja
Jyväskylän yliopiston tutkijoiden yhteistyönä vuodesta 2006 lähtien.

Author: frans

Professor of Information Studies and Interactive Media, esp. Digital Culture and Game Studies in the University of Tampere, Finland.