Aloite: Suomen pelitutkimuksen seuran perustaminen

[Postitin tämän aiemmin tänään pelitutkimuksen finland[at]digra.org -postilistalle; tervetuloa mukaan sinne ja keskustelemaan aloitteesta; ohjeet liittymiseen löytyvät alta.]

Tänään Pelitutkimuksen päivän yhteydessä käytiin keskustelua, kannattaisiko perustaa Suomen pelitutkimuksen seura (ry.) edistämään pelitutkimuksen asemaa maassamme. Koska kaikki kiinnostuneet eivät varmaankaan olleet paikalla Turussa (kiitos järjestäjille ja puhujille!) niin avataan keskustelu myös täällä DiGRA Finland-sähköpostilistan puolella. Muutamia pointteja keskustelun herätteeksi:

– “Meillä on jo DiGRA Finland, kansainvälisen pelitutkimusyhdistyksen paikallisosasto, miksi uusi ry, eikö vanhan byrokratiassa ole jo tarpeeksi?” – Tähän voisi kommentoida että väljä toimijaverkosto (jollaista tämä chapter-toiminta lähinnä kai on) on ilman muuta mukava tapa välittää tietoa ja järjestää kevyellä kaavalla aktiviteetteja. Yhdistys kuitenkin tarjoaisi muutamia etuja.

– Pelitutkimuksen tieteellinen seura voi hakea Tieteellisten seurain valtuuskunnan (TSV) jäsenyyttä ja tätä kautta myös tieteellisten seurojen julkaisutoimintaan, ja esimerkiksi konferenssien järjestämiseen tarkoitettuja valtionavustuksia. Myös jäsenmaksutulot tukisivat tapahtumia, tiedottamista ja muuta toimintaa.

– Pelitutkimuksen vuosikirjan kehittäminen ja toiminnan rahoittaminen hyötyisi em. avustuksista.

– Seura voisi olla tärkeä kansallinen yhteistyöfoorumi ja tuoda aiempaa tehokkaammin yhteen eri tieteenalojen, hankkeiden, alueellisten keskusten ja monitieteisten verkostojen piirissä virinnyttä peli- ja pelillistämistutkimuksen aktiviteetteja.

– Seura ja sen verkkosivut voisivat kehittyä tärkeäksi kansalliseksi tietoportaaliksi: keneltä löytyy asiantuntemusta ja mistä aihepiiristä.

– Tieteellinen seura voi toimia myös edunvalvojana ja seuran toimielimet ottaa virallisemmassa roolissa kantaa esimerkiksi pelitutkimuksen asemaan yliopistokentässä, pelitutkimuksen laadun arviointia tai aihealueen kehittämistä koskevissa asioissa. Tämän voi ennakoida nousevan entistä tärkeämpään rooliin jatkossa kun kotimaisen korkeakoulukentän rakenteellinen kehittäminen etenee.

Mitä ajatuksia tämä aloite teissä, suomalaisissa pelitutkijoissa herättää? Puolesta – tai vastaan – puheenvuoroja? Ideoita siitä miten yhdistyksen toiminnan painopisteitä pitäisi priorisoida, tai millaisia aktiviteetteja olisi pyrkiä luomaan tai kehittämään? Ja ennen kaikkea: löytyykö meiltä riittävästi innokkaita vapaaehtoisia että näille erilaisille ideoille löytyisi myös toteuttajia?

Tätä viestiä saa ilman muuta levittää tahoille joiden uskoisitte olevan asiasta kiinnostuneita (ohjeet listalle liittymiseen siis löytyvät täältä: https://digrafinland.wordpress.com/contact/). Turussa hahmottelimme etenemismallia, missä aluksi käydään tällaista yleisempää ja kiinnostusta kartoittavaa keskustelua, ja jos järkevältä näyttää, ryhdyttäisiin esimerkiksi yhdistyksen sääntöjä hahmottelemaan verkossa, ja mahdollinen perustamiskokous kutsuttaisiin koolle esimerkiksi ensi vuoden Pelitutkimuksen päivän yhteyteen.

Itse ajattelen että Suomessa on erinomaiset mahdollisuudet luoda vahva ja näkyvä tieteellinen yhdistys alueelle, ja että pelitutkimuksen mittava monitieteisyys huomioiden tällaisesta, eri aloilla toimivia ihmisiä yhteen tuovasta liittoumasta olisi mahdollisesti paljonkin konkreettista hyötyä. Kulttuurinen, tekninen, taiteellinen, taloudellinen, sosiaalitieteinen, psykologinen pelitutkimus – kaikkia näitä löytyy nykyään Suomesta ja uusia toimijoita tulee alueelle koko ajan. Olisi siis ehkä hyvä idea nostaa lippua korkeammalle ja pyrkiä tekemään näkyvämmäksi tätä monisäikeistä, nyt aika hajallaan olevaa toimintaa?

– tv. Frans Mäyrä @ Tampereen yliopisto, Game Research Lab

Author: frans

Professor of Information Studies and Interactive Media, esp. Digital Culture and Game Studies in the University of Tampere, Finland.